loading...

طراحی سایت

بازدید : 1155
سه شنبه 22 آذر 1401 زمان : 10:58

در‌صورتی‌که در دنیای IT نو‌وارد هستید و می‌خواهید بدانید مقر داده ها داده یا این که دیتابیس ( Database ) چیست؟ پس بایستی با یک نمونه بی آلایش آغاز کنیم. فکر کنید اتاقتان هیچ کمدی ندارد و شما مجبورید هربار میان انبوهی از خرقه‌هایتان طریق
طرز
طریق
شیوه
روش
نحوه
بروید. خیر لباس‌هایی که برای خارج رفتن میپوشید، مکان مشخصی دارااست و خیر خرقه‌های راحتی‌تان! جامه‌های مجلسی و قانونی هم پایین سایر‌ی خرقه‌ها مدفون گردیده‌اند.

اکنون در‌صورتی‌که یک گنجه بیاورید، کلیه‌ی خرقه‌ها را مجموعه‌بندی فرمائید و با نظم و ترتیب توی کمددیواری بچینید، دیگر می توانید به‌راحتی هر لباسی را که می‌خواهید پیدا فرمائید. در‌این‌موقعیت‌ در حالتی که جامه‌هایتان را «داده» فرض فرمائید، کمددیواری خرقه میگردد مقر داده (Database)!

در شرایطی‌که میخواهید درباره‌ی مضمون‌ مقر داده چیزهای بیشتر، ظریف‌خیس و علمی‌تری بدانید، پس ادامه‌ی این نوشته‌ی‌علمی را از بخوانید. زیرا می‌خواهیم به زبان بی آلایش، مقر داده را برایتان تعریف کنیم و از موادسازنده و کاربردهای مقر داده بگوییم. پس در شرایطی‌که برای سرک کشیدن به دنیای داده‌ها آماده‌اید، با ادامه‌ی این نوشته‌علمی یاروهمدم ما باشید.

تمجید دیتابیس (مقر داده) به لهجه تخصصی و محاوره ای


در حالتی که بخواهیم با گویش تخصصی دیتابیس Database را تعریف‌و‌تمجید کنیم بایستی بگوییم:

«مقر داده مجموعه‌ای از داده‌های ذخیره‌گردیده و اثبات هست که به‌شکل یک سیستم، بر پایه ی‌ی یک ساختار مشخص و معلوم و به صورت صوری (با دستکم افزونگی) تعریف شده است. یک سیستم در دست گرفتن متمرکز این شرکت را رئیس می‌نماید و ممکن می باشد یک یا این که یک سری کاربر به‌طور هم زمان از این موسسه‌ی اطلاعاتی استعمال نمایند.»

دست و پایتان را گم نکنید! قبول داریم که فهم این تمجید به هیچ عنوانً فعالیت راحتی وجود ندارد. بنابراین ما با یک تعریف بسیار معمولی به شما یاری می کنیم تا دیتابیس و محتویاتش را یک‌جا و وارفته قورت بدهید.

در یک تعریف‌و‌تمجید ساده می‌توان بیان کرد:

«دیتابیس یا این که مقر داده یا این که به عبارتی خزانه داده ها، گروه‌ای از داده‌هاست که در جدول‌هایی با ساختار منظم دسته‌بندی گردیده­اند. این جدول‌ها تمامی با هم رابطه دارا‌هستند، هرچند می‌توانند غیر وابسته از یکدیگر هم شغل ‌نمایند.»

مقر داده صرفا در دنیای IT کاربرد ندارد، ما روزمره بارها و بارها با خزانه‌های اطلاعاتی مختلفی سروکار داریم. به هیچ وجهً چرا شیوه بدور برویم؟! همین لیست شماره تلفن تلفن همراه‌تان خودش یک‌پا خزانه اطلاعاتی می باشد!

نمونه‌های پایین هم مثال‌هایی از خزانه­های اطلاعاتی می باشند که دوروبرمان زیاد می‌بینیم:

بایگانی فایل‌ها
دسته داده ها علم‌آموزان یک مکتب یا این که دانشجوها یک دانشگاه
ذخیره‌ی داده ها مشتری­های یک سازمان
ذخیره‌ی گزارش‌های فروش یک کمپانی
به این ترتیب می­قدرت اظهار کرد هر سیستمی که حجمی از داده ها را به‌شکل منظم و تیم‌بندی‌گردیده حفظ نماید یک دیتابیس به حساب میآید. خب برویم سراغ یک پرسش و پاسخ اساسی!

چطور می‌اقتدار به اطلاعات دردسترس در مقر داده (دیتابیس) دسترسی پیدا کرد؟
به عبارتی‌طورکه گفتیم یک دیتابیس، بسته به وسعت داده ها از تعدادی و یکسری جدول ساخته شده است. هر جدول هم سطر و ردیف‌هایی دارد.طراحی سایت در مشهد یعنی هر داده دقیقاً در یک منزلت معین قرار میگیرد که در شکل نیاز می‌توان به‌راحتی آن را پیدا کرد. به همین استدلال با یاری دیتابیس، دسترسی به داده ها بسیار بی آلایش‌خیس می گردد.

درواقع درین دنیایی که شب و روز انواع و اقسام داده ها از رمز و کولمان بالا می‌رود، به کارگیری از دیتابیس‌ها به یک بایستگی تبدیل گردیده است، آن هم به دو عامل بسیار مهم:

نظم و یکپارچگی داده ها
دسترسی شل و ول به داده ها
سفارش نوشته‌ی علمی: معرفی کامل گونه های زبان‌های نرم افزار نویسی

در یک مقر داده (دیتابیس) با چه مفاهیمی سروکار داریم؟
شما با هر دیتابیسی که کار نمائید از معمولی تا بغرنج، با تعدادی مفاهیم مشترک سروکار دارید. ما در این بخش شمارا با مفاهیم مهم دیتابیس Database آشنا می کنیم.

داده (Data): داده‌ها نمودی از مفاهیم، دانسته ها، اتفاق ها و پدیده‌ها هستند که از روش مشاهده یا این که تحقیق به‌دست می‌آیند.
داده ها (Information): داده ها درواقع به عبارتی مفهمومی می باشد که بعداز پردازش به‌شکل داده ذخیره میگردند.
موجودیت (Entity): موجودیت به عبارتی شخص، شی یا این که پدیده‌ای می‌باشد که درباره‌اش داده ها گردآوری‌آوری شده است.
صفت خاصه (attribute): هر خصوصیت‌ای که یک موجودیت را از موجودیت دیگر غیر وابسته نماید، یک صفت خاصه به حساب میآید.
موقتا همگی‌ی این مفاهیم تخصصی بدقلق را در یک نمونه معمولی حل میکنیم تا مثل یک لیوان شربت شیرین، آن را سربکشید.

خزانه داده ها یک دانش کده را در نظر بگیرید. مفاهیم دیتابیس در‌این سیستم، به این شکل میباشد:

موجودیت: دانشجو، معلم، درس
صفت خاصه: اسم، اسم خانوادگی، سال ولادت، اسم درس، کد درس، تعداد واحد هر درس و …
داده: لغت ها و اعدادی که‌این داده ها را نشانه می دهند.
داده ها: تصویب‌اسم دانشجویان، گزینش واحد و نمرات هر دانشجو
یک سری نوع دیتابیس وجود داراست؟
به لحاظ می‌رسد که پس از این کلیه نمونه و تمجید وقتش رسیده که از دنیای ملموس اطرافمان وارد دنیای صفرویک‌‌ها شویم و ببینیم دیتابیس‌ها به چه زبانی صحبت میزنند.

درحقیقت، دیتابیس‌ها با به کار گیری از گویش‌های مختلفی تشکیل داد می شوند. این اواسط لهجه SQL(Structured Query Language) از تمامی مشهور‌خیس و رایج‌خیس است.

لهجه SQL تنوع بسیار متعددی داراست و به شما این قابلیت را میدهد تا انواع داده‌ها را مدیر نمائید. مثال‌های تحت شناخته‌گردیده‌ترین اشکال مقر داده از نوع SQL می‌باشند.

Oracle: کمپانی اوراکل، در سال 1979 یک دیتابیس گران قدر تجاری به اسم Oracle RDBMS ایجاد کرد. این دیتابیس که به Oracle آوازه پیدا کرده، معمولاً در خزانه‌ها و سازمان‌های گران قدر گزینه به کارگیری قرار می‌گیرد.
MySQL: MySQL یک سیستم مدیریت داده بدون‌پول، بی آلایش و کاربردی است که معمولاً برای طراحی وب از آن استعمال می شود. این سیستم هم از سال 2008 در مشت کمپانی اوراکل قرار گرفته میباشد.
SQLite: SQLite یک سیستم مدیریت داده‌‌ای میباشد که قابلیت ساخت برنامه موبایل و همین‌طور اینترنت‌وبسایت‌های دینامیک را آماده می‌نماید.
Microsoft SQL Server: سیستم SQL Server را کمپانی مایکروسافت پیاده سازی نموده است. این سیستم یک دیتابیس تجاری است که در سیستم‌های بر طبق ویندوز از آن به کار گیری می‌گردد.
Sybase ASE: سیستم Sybase ASE را کمپانی SAP ارائه نموده است. دیتابیسی که راجع به تشکیل داد نرم‌افزار‌های تعالی خصوصاً نرم افزار‌های تجاری و صنعتی کاربرد داراست.
Microsoft Access/ Excell: اکسل و اکسس هم از اپ‌های اسم‌آشنای کمپانی مایکروسافت می‌باشند که احتمالاً خیلی‌هایمان برای ذخیره و پردازش داده‌هایمان از این نرم‌افزار‌ها استعمال کرده‌ایم.
عالی می باشد بدانید که اشکال دیگری از مقر‌های داده وجود دارااست که با استفاده از گویش NoSQL ساخته و مدیر می شوند.رایا پارس Foundation DB، OrientDB، RavenDB و MongoDB از مشهور‌ترین مقر داده‌های NoSQL هستند. کمپانی‌های بزرگی مثل گوگل، صورت‌بوک، آمازون، لینکدین، سورس فورژ و اوبونتو از این نوع مقر داده استفاده می‌نمایند. درین نوع دیتابیس‌ها، به مکان استفاده از گویش SQL، از گویش‌های JSON و XML استفاده می‌شود.

یک پرسش و پاسخ مهم: 1) سیستم رئیس داده دقیقاً چیست و چه کار می‌نماید؟ سیستم رئیس داده یا این که Database Management system (DBMS)، بین دیتابیس و مدیریت دیتابیس رابطه برقرار می‌نماید. درحقیقت DBMS از روش لهجه SQL (یا این که هر گویش دیگری) اوامر مایحتاج را از مدیریت اخذ و در مقر داده جاری ساختن می‌نماید.

2) مقر داده SQL و NoSQL چه فرقی با هم دارند؟ مقر‌های داده‌ SQLبه عامل استعمال از جدول (Table) برای داده‌های ساختاریافته مطلوب‌اند ولی برای داده‌های حجیم و بدون ساختار (non- structured) همت ندارند. به همین برهان پس از SQL، تکنولوژی جدیدی به‌اسم NoSQL روی فعالیت آمد تا این نقص‌ را رفع نماید.

اجزای مهم دیتابیس چیست؟
هر دیتابیس Database از اجزای مختلفی ساخته شده میباشد. این اجزا باید در کنار هم قرار بگیرند تا یک مقر به صدق کار نماید. ahrefs درپی این اجزا را یکی‌از یکی استیناف می کنیم.

سخت‌افزار: مشقت بار‌افزارها از ارکان پردازشی به اکانت میایند. هر خزانه اطلاعاتی بسته به نیازش ممکن هست از مشقت بار‌افزارهای متفاوتی به کارگیری نماید؛ برای مثال دشوار‌افزارهای ذخیره‌سازی داده، طاقت فرسا‌افزارهای ارتباطی، مشقت بار‌افزارهای جانبی و …
برنامه: قابل انعطاف‌افزارها به کاربر این قابلیت را میدهند تا با دیتابیس رابطه برقرار نماید؛ صحیح مثل یک پل ارتباطی. سیستم‌برهان، قابل انعطاف‌افزارهای ارتباطی کانال، نرم افزار رئیس دیتابیس و برنامه‌ها درین گروه قرار میگیرند.
استفاده کننده: یوزرها کسانی هستند که به طرز‌های مختلفی با دیتابیس رابطه دارا‌هستند.


– برنامه‌نویس‌ها (DBP): افرادی که ساختار دیتابیس را پیاده سازی می‌نمایند.

– طراحان دیتابیس (DBD): اشخاصی که به یاری زبان‌های مختلف برای مثال SQL دیتابیس‌ها را میسازند.

– مدیر مقر داده (DBA): کسانی که تخصصشان، «علم مدیر داده ها» میباشد و دیتابیس را رئیس می‌نمایند.

– یوزرها نهایی (End users): افرادی که از داده‌ها استفاده می‌نمایند.

سفارش نوشته‌ی‌علمی: وردپرس، ساخت وب سایت بدون اپ نویسی

با ریز و درشت سیستم مقر داده (Database) آشنا گردید
سیستم مقر داده مثل هر سیستم دیگری سلسله مراتبی دارااست. در شرایطی‌که می‌خواهید به خیر با اجزای یک مقر داده آشنا گردید پس عالی می‌باشد با سطح های مختلف این سلسله هم آشنا گردید.

بیت: به کوچکترین واحد خاطر (Memory) بیت می‌گویند. بایستی بدانید عظمت دیتابیس‌ها روی همین بیت‌های خرد سازه گردیده‌است.
بایت: هر 8 بیت، یک بایت را ساخت و ساز می‌نمایند. هر بایت هم علامت‌دهنده‌ی یک کاراکتر میباشد.
کاراکتر: کاراکتر یا این که نویسه، اولی واحد منطقی داده میباشد که انسان می تواند آن را شعور نماید. عدد، سخن یا این که هر آرم قراردادی‌ای قادر است یک کاراکتر به اکانت بیاید.
فیلد: فیلد یا این که میدان، یک آیتم از داده ها شخص، شی یا این که یک پدیده هست.
رکورد: رکورد یا این که سوابق‌ی اطلاعاتی، از ترکیب تعدادی فیلد به‌وجود می‌آید. شرح اطلاعاتی در باب فروش فرآورده یا این که خصوصیات مشتری و یا این که خصوصیات یک محصول همگی مثال‌هایی از یک سوابق‌ی اطلاعاتی (رکورد) به اکانت میایند.
پوشه: مجموعه رکوردهای مربوط به هم یک فایل یا این که پرونده را صورت میدهند.
جدول: جدول‌ها مهمترین سطح یک دیتابیس محسوب می شوند. هر جدول سطر و ردیف‌هایی داراست که در داده‌ها در آن ذخیره‌سازی، تیم‌بندی و سامان‌دهی میشوند.
مقر داده ها: در نقطه پايان، گروه‌ی جدول‌ها در کنار هم خزانه اطلاعاتی یا این که دیتابیس را صورت می دهند.


کاربرد دیتابیس چیست؟
دیتابیس‌ها چه کارهایی که نمی کنند!

به طبعً تا الان خودتان متوجه گردیده‌اید که کاربرد دیتابیس چیست؟

در واقع می‌شود اعلام کرد دیتابیس‌ها بر اساس‌ی چهار اصل فعالیت می‌نماید:

اخذ
ذخیره
کاوش
گزارش‌دهی
به همین دلیل دیتابیس‌ها در خصوص‌های متعدد کاربردهای متنوعی دارا هستند، ازجمله:

اجرا انواع ترکنش‌های خزانه‌داری
رزرو و مجال‌بندی پرواز خطوط هوایی
تصویب‌اسم دانشجو یان، انتخاب واحد و تصویب نمره در دانشکده و مرکز ها آموزشی
تصویب داده ها مشتری‌ها، محصول ها و فاکتور‌‌های خریدوفروش
تصویب و به حساب آوردن‌ی حقوق و دستمزد پرسنل به‌یاور کسورات مالیاتی در کمپانی‌ها وسازمان‌های گوناگون
علاوه‌بر خدمت‌های متفاوت، دیتایس‌ها در تارنما‌ها و قابل انعطاف‌افزارها هم کاربرد دارا هستند، مثلا:

سایت آمازون دارنده یک مقر داده‌ی گرانقدر از داده ها کتاب‌هاست.
اپ تپسی، دارنده دیتابیسی از داده ها راننده‌هاست.
وبسایت آپارات، دیتابیسی گرانقدر از فولدر‌های ویدیویی داراست.

در‌صورتی‌که در دنیای IT نو‌وارد هستید و می‌خواهید بدانید مقر داده ها داده یا این که دیتابیس ( Database ) چیست؟ پس بایستی با یک نمونه بی آلایش آغاز کنیم. فکر کنید اتاقتان هیچ کمدی ندارد و شما مجبورید هربار میان انبوهی از خرقه‌هایتان طریق
طرز
طریق
شیوه
روش
نحوه
بروید. خیر لباس‌هایی که برای خارج رفتن میپوشید، مکان مشخصی دارااست و خیر خرقه‌های راحتی‌تان! جامه‌های مجلسی و قانونی هم پایین سایر‌ی خرقه‌ها مدفون گردیده‌اند.

اکنون در‌صورتی‌که یک گنجه بیاورید، کلیه‌ی خرقه‌ها را مجموعه‌بندی فرمائید و با نظم و ترتیب توی کمددیواری بچینید، دیگر می توانید به‌راحتی هر لباسی را که می‌خواهید پیدا فرمائید. در‌این‌موقعیت‌ در حالتی که جامه‌هایتان را «داده» فرض فرمائید، کمددیواری خرقه میگردد مقر داده (Database)!

در شرایطی‌که میخواهید درباره‌ی مضمون‌ مقر داده چیزهای بیشتر، ظریف‌خیس و علمی‌تری بدانید، پس ادامه‌ی این نوشته‌ی‌علمی را از بخوانید. زیرا می‌خواهیم به زبان بی آلایش، مقر داده را برایتان تعریف کنیم و از موادسازنده و کاربردهای مقر داده بگوییم. پس در شرایطی‌که برای سرک کشیدن به دنیای داده‌ها آماده‌اید، با ادامه‌ی این نوشته‌علمی یاروهمدم ما باشید.

تمجید دیتابیس (مقر داده) به لهجه تخصصی و محاوره ای


در حالتی که بخواهیم با گویش تخصصی دیتابیس Database را تعریف‌و‌تمجید کنیم بایستی بگوییم:

«مقر داده مجموعه‌ای از داده‌های ذخیره‌گردیده و اثبات هست که به‌شکل یک سیستم، بر پایه ی‌ی یک ساختار مشخص و معلوم و به صورت صوری (با دستکم افزونگی) تعریف شده است. یک سیستم در دست گرفتن متمرکز این شرکت را رئیس می‌نماید و ممکن می باشد یک یا این که یک سری کاربر به‌طور هم زمان از این موسسه‌ی اطلاعاتی استعمال نمایند.»

دست و پایتان را گم نکنید! قبول داریم که فهم این تمجید به هیچ عنوانً فعالیت راحتی وجود ندارد. بنابراین ما با یک تعریف بسیار معمولی به شما یاری می کنیم تا دیتابیس و محتویاتش را یک‌جا و وارفته قورت بدهید.

در یک تعریف‌و‌تمجید ساده می‌توان بیان کرد:

«دیتابیس یا این که مقر داده یا این که به عبارتی خزانه داده ها، گروه‌ای از داده‌هاست که در جدول‌هایی با ساختار منظم دسته‌بندی گردیده­اند. این جدول‌ها تمامی با هم رابطه دارا‌هستند، هرچند می‌توانند غیر وابسته از یکدیگر هم شغل ‌نمایند.»

مقر داده صرفا در دنیای IT کاربرد ندارد، ما روزمره بارها و بارها با خزانه‌های اطلاعاتی مختلفی سروکار داریم. به هیچ وجهً چرا شیوه بدور برویم؟! همین لیست شماره تلفن تلفن همراه‌تان خودش یک‌پا خزانه اطلاعاتی می باشد!

نمونه‌های پایین هم مثال‌هایی از خزانه­های اطلاعاتی می باشند که دوروبرمان زیاد می‌بینیم:

بایگانی فایل‌ها
دسته داده ها علم‌آموزان یک مکتب یا این که دانشجوها یک دانشگاه
ذخیره‌ی داده ها مشتری­های یک سازمان
ذخیره‌ی گزارش‌های فروش یک کمپانی
به این ترتیب می­قدرت اظهار کرد هر سیستمی که حجمی از داده ها را به‌شکل منظم و تیم‌بندی‌گردیده حفظ نماید یک دیتابیس به حساب میآید. خب برویم سراغ یک پرسش و پاسخ اساسی!

چطور می‌اقتدار به اطلاعات دردسترس در مقر داده (دیتابیس) دسترسی پیدا کرد؟
به عبارتی‌طورکه گفتیم یک دیتابیس، بسته به وسعت داده ها از تعدادی و یکسری جدول ساخته شده است. هر جدول هم سطر و ردیف‌هایی دارد.طراحی سایت در مشهد یعنی هر داده دقیقاً در یک منزلت معین قرار میگیرد که در شکل نیاز می‌توان به‌راحتی آن را پیدا کرد. به همین استدلال با یاری دیتابیس، دسترسی به داده ها بسیار بی آلایش‌خیس می گردد.

درواقع درین دنیایی که شب و روز انواع و اقسام داده ها از رمز و کولمان بالا می‌رود، به کارگیری از دیتابیس‌ها به یک بایستگی تبدیل گردیده است، آن هم به دو عامل بسیار مهم:

نظم و یکپارچگی داده ها
دسترسی شل و ول به داده ها
سفارش نوشته‌ی علمی: معرفی کامل گونه های زبان‌های نرم افزار نویسی

در یک مقر داده (دیتابیس) با چه مفاهیمی سروکار داریم؟
شما با هر دیتابیسی که کار نمائید از معمولی تا بغرنج، با تعدادی مفاهیم مشترک سروکار دارید. ما در این بخش شمارا با مفاهیم مهم دیتابیس Database آشنا می کنیم.

داده (Data): داده‌ها نمودی از مفاهیم، دانسته ها، اتفاق ها و پدیده‌ها هستند که از روش مشاهده یا این که تحقیق به‌دست می‌آیند.
داده ها (Information): داده ها درواقع به عبارتی مفهمومی می باشد که بعداز پردازش به‌شکل داده ذخیره میگردند.
موجودیت (Entity): موجودیت به عبارتی شخص، شی یا این که پدیده‌ای می‌باشد که درباره‌اش داده ها گردآوری‌آوری شده است.
صفت خاصه (attribute): هر خصوصیت‌ای که یک موجودیت را از موجودیت دیگر غیر وابسته نماید، یک صفت خاصه به حساب میآید.
موقتا همگی‌ی این مفاهیم تخصصی بدقلق را در یک نمونه معمولی حل میکنیم تا مثل یک لیوان شربت شیرین، آن را سربکشید.

خزانه داده ها یک دانش کده را در نظر بگیرید. مفاهیم دیتابیس در‌این سیستم، به این شکل میباشد:

موجودیت: دانشجو، معلم، درس
صفت خاصه: اسم، اسم خانوادگی، سال ولادت، اسم درس، کد درس، تعداد واحد هر درس و …
داده: لغت ها و اعدادی که‌این داده ها را نشانه می دهند.
داده ها: تصویب‌اسم دانشجویان، گزینش واحد و نمرات هر دانشجو
یک سری نوع دیتابیس وجود داراست؟
به لحاظ می‌رسد که پس از این کلیه نمونه و تمجید وقتش رسیده که از دنیای ملموس اطرافمان وارد دنیای صفرویک‌‌ها شویم و ببینیم دیتابیس‌ها به چه زبانی صحبت میزنند.

درحقیقت، دیتابیس‌ها با به کار گیری از گویش‌های مختلفی تشکیل داد می شوند. این اواسط لهجه SQL(Structured Query Language) از تمامی مشهور‌خیس و رایج‌خیس است.

لهجه SQL تنوع بسیار متعددی داراست و به شما این قابلیت را میدهد تا انواع داده‌ها را مدیر نمائید. مثال‌های تحت شناخته‌گردیده‌ترین اشکال مقر داده از نوع SQL می‌باشند.

Oracle: کمپانی اوراکل، در سال 1979 یک دیتابیس گران قدر تجاری به اسم Oracle RDBMS ایجاد کرد. این دیتابیس که به Oracle آوازه پیدا کرده، معمولاً در خزانه‌ها و سازمان‌های گران قدر گزینه به کارگیری قرار می‌گیرد.
MySQL: MySQL یک سیستم مدیریت داده بدون‌پول، بی آلایش و کاربردی است که معمولاً برای طراحی وب از آن استعمال می شود. این سیستم هم از سال 2008 در مشت کمپانی اوراکل قرار گرفته میباشد.
SQLite: SQLite یک سیستم مدیریت داده‌‌ای میباشد که قابلیت ساخت برنامه موبایل و همین‌طور اینترنت‌وبسایت‌های دینامیک را آماده می‌نماید.
Microsoft SQL Server: سیستم SQL Server را کمپانی مایکروسافت پیاده سازی نموده است. این سیستم یک دیتابیس تجاری است که در سیستم‌های بر طبق ویندوز از آن به کار گیری می‌گردد.
Sybase ASE: سیستم Sybase ASE را کمپانی SAP ارائه نموده است. دیتابیسی که راجع به تشکیل داد نرم‌افزار‌های تعالی خصوصاً نرم افزار‌های تجاری و صنعتی کاربرد داراست.
Microsoft Access/ Excell: اکسل و اکسس هم از اپ‌های اسم‌آشنای کمپانی مایکروسافت می‌باشند که احتمالاً خیلی‌هایمان برای ذخیره و پردازش داده‌هایمان از این نرم‌افزار‌ها استعمال کرده‌ایم.
عالی می باشد بدانید که اشکال دیگری از مقر‌های داده وجود دارااست که با استفاده از گویش NoSQL ساخته و مدیر می شوند.رایا پارس Foundation DB، OrientDB، RavenDB و MongoDB از مشهور‌ترین مقر داده‌های NoSQL هستند. کمپانی‌های بزرگی مثل گوگل، صورت‌بوک، آمازون، لینکدین، سورس فورژ و اوبونتو از این نوع مقر داده استفاده می‌نمایند. درین نوع دیتابیس‌ها، به مکان استفاده از گویش SQL، از گویش‌های JSON و XML استفاده می‌شود.

یک پرسش و پاسخ مهم: 1) سیستم رئیس داده دقیقاً چیست و چه کار می‌نماید؟ سیستم رئیس داده یا این که Database Management system (DBMS)، بین دیتابیس و مدیریت دیتابیس رابطه برقرار می‌نماید. درحقیقت DBMS از روش لهجه SQL (یا این که هر گویش دیگری) اوامر مایحتاج را از مدیریت اخذ و در مقر داده جاری ساختن می‌نماید.

2) مقر داده SQL و NoSQL چه فرقی با هم دارند؟ مقر‌های داده‌ SQLبه عامل استعمال از جدول (Table) برای داده‌های ساختاریافته مطلوب‌اند ولی برای داده‌های حجیم و بدون ساختار (non- structured) همت ندارند. به همین برهان پس از SQL، تکنولوژی جدیدی به‌اسم NoSQL روی فعالیت آمد تا این نقص‌ را رفع نماید.

اجزای مهم دیتابیس چیست؟
هر دیتابیس Database از اجزای مختلفی ساخته شده میباشد. این اجزا باید در کنار هم قرار بگیرند تا یک مقر به صدق کار نماید. ahrefs درپی این اجزا را یکی‌از یکی استیناف می کنیم.

سخت‌افزار: مشقت بار‌افزارها از ارکان پردازشی به اکانت میایند. هر خزانه اطلاعاتی بسته به نیازش ممکن هست از مشقت بار‌افزارهای متفاوتی به کارگیری نماید؛ برای مثال دشوار‌افزارهای ذخیره‌سازی داده، طاقت فرسا‌افزارهای ارتباطی، مشقت بار‌افزارهای جانبی و …
برنامه: قابل انعطاف‌افزارها به کاربر این قابلیت را میدهند تا با دیتابیس رابطه برقرار نماید؛ صحیح مثل یک پل ارتباطی. سیستم‌برهان، قابل انعطاف‌افزارهای ارتباطی کانال، نرم افزار رئیس دیتابیس و برنامه‌ها درین گروه قرار میگیرند.
استفاده کننده: یوزرها کسانی هستند که به طرز‌های مختلفی با دیتابیس رابطه دارا‌هستند.


– برنامه‌نویس‌ها (DBP): افرادی که ساختار دیتابیس را پیاده سازی می‌نمایند.

– طراحان دیتابیس (DBD): اشخاصی که به یاری زبان‌های مختلف برای مثال SQL دیتابیس‌ها را میسازند.

– مدیر مقر داده (DBA): کسانی که تخصصشان، «علم مدیر داده ها» میباشد و دیتابیس را رئیس می‌نمایند.

– یوزرها نهایی (End users): افرادی که از داده‌ها استفاده می‌نمایند.

سفارش نوشته‌ی‌علمی: وردپرس، ساخت وب سایت بدون اپ نویسی

با ریز و درشت سیستم مقر داده (Database) آشنا گردید
سیستم مقر داده مثل هر سیستم دیگری سلسله مراتبی دارااست. در شرایطی‌که می‌خواهید به خیر با اجزای یک مقر داده آشنا گردید پس عالی می‌باشد با سطح های مختلف این سلسله هم آشنا گردید.

بیت: به کوچکترین واحد خاطر (Memory) بیت می‌گویند. بایستی بدانید عظمت دیتابیس‌ها روی همین بیت‌های خرد سازه گردیده‌است.
بایت: هر 8 بیت، یک بایت را ساخت و ساز می‌نمایند. هر بایت هم علامت‌دهنده‌ی یک کاراکتر میباشد.
کاراکتر: کاراکتر یا این که نویسه، اولی واحد منطقی داده میباشد که انسان می تواند آن را شعور نماید. عدد، سخن یا این که هر آرم قراردادی‌ای قادر است یک کاراکتر به اکانت بیاید.
فیلد: فیلد یا این که میدان، یک آیتم از داده ها شخص، شی یا این که یک پدیده هست.
رکورد: رکورد یا این که سوابق‌ی اطلاعاتی، از ترکیب تعدادی فیلد به‌وجود می‌آید. شرح اطلاعاتی در باب فروش فرآورده یا این که خصوصیات مشتری و یا این که خصوصیات یک محصول همگی مثال‌هایی از یک سوابق‌ی اطلاعاتی (رکورد) به اکانت میایند.
پوشه: مجموعه رکوردهای مربوط به هم یک فایل یا این که پرونده را صورت میدهند.
جدول: جدول‌ها مهمترین سطح یک دیتابیس محسوب می شوند. هر جدول سطر و ردیف‌هایی داراست که در داده‌ها در آن ذخیره‌سازی، تیم‌بندی و سامان‌دهی میشوند.
مقر داده ها: در نقطه پايان، گروه‌ی جدول‌ها در کنار هم خزانه اطلاعاتی یا این که دیتابیس را صورت می دهند.


کاربرد دیتابیس چیست؟
دیتابیس‌ها چه کارهایی که نمی کنند!

به طبعً تا الان خودتان متوجه گردیده‌اید که کاربرد دیتابیس چیست؟

در واقع می‌شود اعلام کرد دیتابیس‌ها بر اساس‌ی چهار اصل فعالیت می‌نماید:

اخذ
ذخیره
کاوش
گزارش‌دهی
به همین دلیل دیتابیس‌ها در خصوص‌های متعدد کاربردهای متنوعی دارا هستند، ازجمله:

اجرا انواع ترکنش‌های خزانه‌داری
رزرو و مجال‌بندی پرواز خطوط هوایی
تصویب‌اسم دانشجو یان، انتخاب واحد و تصویب نمره در دانشکده و مرکز ها آموزشی
تصویب داده ها مشتری‌ها، محصول ها و فاکتور‌‌های خریدوفروش
تصویب و به حساب آوردن‌ی حقوق و دستمزد پرسنل به‌یاور کسورات مالیاتی در کمپانی‌ها وسازمان‌های گوناگون
علاوه‌بر خدمت‌های متفاوت، دیتایس‌ها در تارنما‌ها و قابل انعطاف‌افزارها هم کاربرد دارا هستند، مثلا:

سایت آمازون دارنده یک مقر داده‌ی گرانقدر از داده ها کتاب‌هاست.
اپ تپسی، دارنده دیتابیسی از داده ها راننده‌هاست.
وبسایت آپارات، دیتابیسی گرانقدر از فولدر‌های ویدیویی داراست.

نظرات این مطلب

تعداد صفحات : 0

درباره ما
موضوعات
آمار سایت
  • کل مطالب : 197
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • بازدید امروز : 12
  • بازدید کننده امروز : 1
  • باردید دیروز : 35
  • بازدید کننده دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 92
  • بازدید ماه : 123
  • بازدید سال : 7091
  • بازدید کلی : 16006
  • <
    پیوندهای روزانه
    اطلاعات کاربری
    نام کاربری :
    رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • خبر نامه


    معرفی وبلاگ به یک دوست


    ایمیل شما :

    ایمیل دوست شما :



    کدهای اختصاصی